De cativa ani inacoace a luat nastere o noua afacere cu piese auto second-hand. Dezmembratorii, pentru a avea un succes mai mare, au inceput sa faca pachete de piese. Iar cel mai cautat este kitul pentru mutarea volanului. Adica un kit format din toate piesele care sunt necesare unei treceri de la volan pe dreapta la volan pe stanga.

Multi romani aleg sa cumpere masini foarte ieftine din Marea Britanie, vandute pe bani putini de proprietarii care au taxe si asigurari mari la automobilele vechi. Sunt masini bune, intretinute, dar au o singura problema: volanul este pe partea dreapta. Asa ca unii prefera sa cumpere masinile si sa le inscrie in Romania cu volanul pe dreapta, ceea ce este legal, dar foarte riscant, iar unii prefera sa dea niste bani in plus si sa mute partea volanului.

poza

Soferii care aleg sa circule in Romania cu o masina care are volanul pe dreapta o pot face legal, Registrul Auto Roman permitand acest lucru, cu conditia ca masina sa primeasca farurile unei masini cu volan normal pe partea stanga, deoarece acestea au fascicolul de lumina indreptat spre dreapta. Iar stopul de ceata sa fie pozitionat invers, adica pe partea stanga, daca este unul singur.

Insa cei care aleg mutarea volanului au de acum o varianta destul de la indemana. In loc sa caute fiecare piesa in parte de care au nevoie pentru mutarea volanului, dezmembratorii au facut pachete cu tot ce este necesar. Aceste pachete costa intre 2000 si 20.000 de lei, in functie de modelul masinii. De exemplu, pentru un model mai nou de BMW Seria 3 F10, un astfel de kit costa 20.000 de lei, adica in jur de 5000 de Euro. Iar pentru un BMW Seria 3 E46, acest kit costa 2400 de lei, deci mai degraba 500 de Euro.

poza

Ce contine un kit mutare volan?

Teoretic, acest kit ar trebui sa contina toate piesele necesare mutarii volanului de pe dreapta pe stanga. Insa nu intotdeauna se intampla asa. Pentru ca niciun vanzator nu include si scaunele fata, care sunt diferite, cel de la sofer avand mai multe reglaje si uneori si propria cotiera.

Dar, in general, un kit de mutare volan trebuie sa contina urmatoarele piese si este dedicat unui anumit tip de model auto cu o anumita motorizare, deoarece altfel nu se potriveste:

- plansa de bord, adica carcasa exterioara, de la o masina cu volan pe stanga;
- scheletul metalic al bordului de la o masina identica cu volan pe stanga;
- caseta de directie de la o masina cu volan pe dreapta;
- conductele de la pompa de frana si servodirectie, in unele cazuri chiar si pompa, de la o masina cu volan pe stanga;
- ansamblu pedalier complet de la o masina cu volan pe stanga;
- ansamblu stergatoare, daca stergatorul lung este in dreapta;
- faruri de la o masina cu volan pe stanga;
- oglinzi laterale, in unele cazuri in care sunt diferite (grupul VAG are oglinda mica pe partea pasagerului);
- fete de usi sau doar panoul de control al geamurilor si oglinzilor electrice, de la o masina cu volan pe stanga;
- scaunele fata de la o masina cu volan pe stanga;
- cotiera centrala de la o masina cu volan pe stanga (in unele cazuri);
- panou ignifug, cel care desparte motorul de habitaclu, daca nu vine cu orificiile deja facute pentru ambele topuri de volan;
- anexe bord: bloc lumini, ornamente, prize aer, etc.
- stopurile sau doar stopul de ceata, astfel incat sa fie mutat pe stanga.

poza

Vanzatorii care vand astfel de kituri nu includ toate aceste piese ci doar piesele care permit functionarea masinii in conditii normale. Adica caseta de directie, bordul, pedalierul, fetele de usi. Asadar, atunci cand cumparati un kit de mutare volan, asigurati-va ca aveti toate piesele enumerate in lista de mai sus.

Electrica masinii

Un aspect foarte important atunci cand mutam volanul este tot ce tine de electrica. Multe comenzi, inclusiv cele de la volan, lumini, geamuri, etc, au nevoie de prelungirea firelor. Iar acest lucru se face doar de catre un electrician priceput si care, la randul sau, vine cu o manopera pe masura. Daca nu prelungim firele astfel incat sa ajunga toate comenzile pe partea dreapta, ne vom trezi cu o multime de probleme si martori aprinsi in bord.

Cat costa mutarea volanului pe stanga?

Pe langa costul initial al pieselor, adica al kitului de mutare volan, se mai adauga manopera, care costa in jur de 500 de Euro. Dar si omologarea individuala RAR care costa 1050 de lei. Pentru omologare avem nevoie de un certificat de la un service auto autorizat sa faca asemenea operatiuni, inclusiv dezmembrarea de automobile scoase din uz si reparatii la sistemul de franare, directie, etc. Numai cu aceasta certificare de la service se poate face omologarea legal.

La final, mutarea volanului la o masina ajunge sa coste chiar si peste 6000 de Euro. Dar daca masina este una mai noua si a fost ieftina in Anglia, poate merita investitia. Dar pentru un BMW E46 din 2003, o masina care are deja 15 ani, nu prea merita sa dai 1500-2000 de Euro pentru mutarea unui volan.

poza

Este legala mutarea volanului?

Conform legii, daca vrei sa muti volanul de pe dreapta pe stanga, trebuie sa o faci intr-un service autorizat care poate dezmembra automobile si poate face reparatii auto. Farurile trebuie sa fie unele de masina cu volan pe stanga, stopul de ceata sa fie mutat pe stanga, dupa care poti merge la omologarea RAR. La RAR achiti taxa si ulterior ti se omologheaza masina drept una cu volan pe stanga.

Masinile cu volan pe dreapta, interzise

Registrul Auto Roman isi doreste sa interzica inmatricularea masinilor cu volan pe dreapta din cauza ca prezinta un risc mare in circulatie, soferii neavand posibilitatea sa se asigure eficient la depasiri. Insa, din cauza ca aceste masini circula in UE, inclusiv in Anglia, legea nu permite acest lucru. Insa Marea Britanie este pe cale sa paraseasca Uniunea Europeana, moment in care aceste masini ar putea fi considerate ilegale in Romania. Si atunci, mutarea volanului va fi si la mai mare cautare, preturile acestor kituri explodand.