Electromotorul auto este o piesa electrica ce porneste motorul masinii. Este un dispozitiv electromecanic care invarte volanta si antreneaza motorul termic in vederea pornirii. Se mai numeste si demaror in limbajul mecanicilor, deoarece demareaza un motor.

Electromotorul auto este compus din doua elemente principale: solenoid si motor electric. Insa in amanunt, un electromotor mai are si Bendix, adica un pinion cu roti dintate chiar si de 20 de ori mai mic decat volanta masinii, furca de angrenare si carcasa. Numele de Bendix vine de la marca producatoare.

poza

Un electromotor auto functioneaza numai cu curent continuu la o tensiune de 12V. In cazul vehiculelor comerciale exista si electromotoare mai mari care folosesc 24V, sau, in cazul scuterelor, o tensiune de 6V. Cert este ca, cu cat un motor e mai mare, cu atat are nevoie de un electromotor mai mare si de o baterie care sa ofere curent suficient la pornire.

Electromotorul este, practic, un motor electric. Insa are si o parte mobila numita rotor. Rotorul este in interiorul unui stator, o parte fixa. Statorul este alcatuit dintr-o bobina infasurata pe peretii unui cilindru, in interiorul caruia se afla rotorul care are la randul sau o bobina. Cand curentul trece prin aceste doua bobine se genereaza camp electromagnetic si asa apare miscarea de rotatie.

Dar de ce nu este un simplu motor electric? Pentru ca axul central este mobil si trebuie sa iasa in exterior circa 2 centimetri. Din acest motiv are si doua parti, dintre care una mobila. Partea mobila este miscata spre exterior de catre solenoid. Acesta este partea ce cupleaza electro-mecanic demarorul si impinge Bendixul si roata dintata spre exterior ca sa angreneze volanta motorului.

In momentul in care invartim cheia in contact, solenoidul trage de furca si scoate in exteriorul Bendixul, in acelasi timp bagand curent in electromotor care incepe sa se invarta. Iar cand cheia revine in pozitie normala, dupa ce motorul a pornit, Bendixul se retrage si rotatia electromotorului se opreste instant, deoarece nu mai trece curent prin el.

poza

Sigur ti s-a intamplat sa nu mai ai suficienta baterie si sa auzi doar un "click" la motor, dar nu si invartirea electromotorului. Inseamna ca aveai curent doar ca Bendixul sa iasa tras de solenoid, dar nu si pentru a face invartirea. Alte dati se intampla sa auzi cum se invarte electromotorul in gol, dar nu si motorul. Inseamna ca solenoidul s-a stricat si nu mai actioneaza furca ce trage Bendixul.

Oricum, electromotorul este o piesa destul de "chinuita". Adica este pusa la grea incercare la fiecare pornire. Nu mai povestim despre masinile moderne cu Start/Stop care au electromotoare speciale care sunt gandite sa faca cate 1.000.000 de porniri intr-o viata. Tocmai de aceea apar multe probleme la electromotor. Insa acestea sunt usor de rezolvat, deoarece sistemul este simplu si usor de reparat chiar si de catre amatori.